TDC
heeft het!

Problemen, haute cuisine en stofzuigers

Hoor Sjoerd Pieter Koelmans praten over pannen of de nieuwste koffiefilterapparaten en je snakt naar een rood vlees en echte, goede, koffie van hippe bonen.

Ondertussen druppelt de ene na de andere klant binnen met een mankement.

10procent

,,Ik heb hier een motor van een afzuigkap’’, zegt een meneer in een blauwe jopper met een Jumbo-doos onder zijn oksel. ,,Hij heeft drie standen, en als hij op stand drie staat draait hij heel langzaam en ruik je hem ook.’’ Tegen Sjoerd Pieter Koelmans achter de toonbank. ,,Kunnen jullie daar wat mee, of moet ik een nieuwe?’’

Wat voor kap is het, wil Sjoerd Pieter weten.

De klant heeft geen idee.

Het typenummer?

De man loert in de doos. ,,O het staat hier. Een Pelgrim is het.’’ ,,We kijken het na’’, belooft Sjoerd Pieter.

Opgelucht scharrelt de vijftiger de winkel weer uit, over de mat, door de deur. De bel klingelt.

Een mevrouw schuift naar voren. Ze heeft een motortje uit haar magnetron geprutst. ,,Het plateau draait niet meer.’’ Sjoerd Pieter haalt een nieuw mechaniekje.

Sjoerd-pieter

Sjoerd Pieter

TDC

Hoe heb jij dat allemaal geleerd? Hoe weet jij dat er een motortje zit onder het draaiplateau van een magnetron?

,,Ja opletten. Ik weet niet hoe ik het moet fiksen, ik ben geen monteur. Maar ik weet genoeg om de mensen te helpen. Ik vertel mensen vaak hoe ze dingen moeten doen die ik zelf (lacht) nog nooit gedaan heeft.”

Je bent opgegroeid in deze zaak die jouw ouders hadden.

,,Jaaa, met name mijn vader hoor. We hadden niet zo’n gezin waar het elke dag over de winkel ging.”

Dus eigenlijk was die winkel voor jou een beetje verweggistan.

,,Neuh. Toen ik twaalf was, was ik hier al karton aan het snijden en stickers aan het plakken. Daarna begon ik met de lampjes, dat vond ik leuk. En dat breidde ik uit met de stofzakken. En dan, zo de hele winkel eigenlijk door.”

Uiteindelijk had je het hele assortiment onder de knie.

,,Niemand hier weet alles. Er is te veel.’’

Je zei; vaak denken klanten dat ze iets niet kunnen, maar het is makkelijker dan je denkt om iets te repareren.

,,Ja het is eigenlijk allemaal heel simpel. Maar mensen geven zichzelf vaak niet de tijd om erover na te denken. We hebben natuurlijk ook een monteur in dienst, dus als mensen hier iets kopen, dan sluiten wij het voor ze aan.’’

Maar ze kopen natuurlijk ook wel eens via internet.

,,Ja ja ja, klopt. Dus dat is wel, dat is wel eens eh lastig.”

Voelt dat wel eens als verraad?

,,Nou, daar ben ik wel een beetje overheen, want kijk, niemand wil te veel betalen. Ik merk alleen wel dat er soms een soort van vooroordeel bestaat, waardoor mensen algauw denken dat ze bij een winkelier teveel betalen. Terwijl ik denk dat het niet zo is.’’
,,Van de week kwam hier een meneer die een kookplaat had gekocht bij Ikea. Mijn collega Jan Willem legde hem uit dat hij daar een speciale elektriciteitsgroep voor moest laten aanleggen, de hele installatie moest worden aangepast.’’
,,Ik luisterde mee, en zei dat die meneer ook bij ons een kookplaat kon kopen die je zo in het stopcontact kunt prikken. Dat is veel goedkoper, dan hoefde hij geen nieuwe electriciteitsgroep. Maar ik kwam niet eens aan de uitleg toe. Die man werd heel erg boos, want hoe haalde ik het in mijn hoofd om dat te zeggen. Ik zei nog: ik bedoel het niet vervelend maar ik mocht niet uitpraten want TDC had…

(De telefoon gaat)

….afgedaan…  Goedemorgen TDC met Sjoerd Pieter.’’
20procent

Even later …

30procent
Sjoerd-pieter

Sjoerd Pieter

TDC

Waarom was die man zo kwaad van die Ikea-keuken, wat verweet hij jou?

Sjoerd Pieter: ,,Ik denk dat hij eigenlijk meer boos op zichzelf was….”

En heel erg gestrest misschien omdat zijn keuken vol Ikeadozen stond. Zijn we het winkelen ook een beetje verleerd? Dat we niet meer goed weten wat we waar kunnen halen? Misschien surfen we uit gemakzucht nu te vaak op internet of gaan we naar supergrote bedrijven.

,,Nou, ik denk het wel. Vroeger moest je het natuurlijk allemaal in de stad vinden en nu kun je het online kopen. Ik zie het gemak van internet heus ook, maar online blijf je altijd binnen je eigen kader. De zoekmachine reikt nooit verder. Terwijl je in een winkel soms dingen hoort waar je eigenlijk helemaal niet over hebt nagedacht.’’
,,Dat is onze kracht. Als iemand een nieuwe stofzuiger wil kopen zeg ik: breng die ouwe eerst even langs, dan kunnen we hem nakijken. Soms doet hij het niet meer door een kleinigheid, dan maken we hem even. En dan kopen klanten vaak toch nog een tweede.”
,,Dat is onze meerwaarde. Dat hoor ik ook van toeristen. Die zeggen: in Leeuwarden doen veel winkeliers nog echt hun best, ze hebben hier nog aandacht en tijd. We verkopen veel pannen hoor, aan toeristen.’’

Zeulen ze van die grote zware luxe Staub-pannen mee naar huis?

,,Nou bijvoorbeeld. Of Demeyere-pannen. Dan komen ze gewoon met de auto voorrijden, en anders stuur ik het wel op, dat maakt niet uit. Ik heb ook wel eens een stofzuiger verkocht aan mensen uit Haarlem. Die man zei, toen hij binnen kwam: Ah, hier hebben ze misschien nog wel verstand van stofzuigers. Ik deed mijn verhaal, ik had natuurlijk ook een leuke aanbieding, en toen zeiden ze nou dat is goed, we kopen hem. (Lacht) Ik heb hem bij hun hotel gebracht.”

Dat zou je toch niet denken?

,,Nou, dat zeggen mensen ook wel, ik ga hier toch geen stofzuiger kopen, maar waarom niet? Inderdaad, knikken ze dan: waarom niet.’’

Je lijkt geboren voor de zaak.

,,Ehm. Nou het was niet per se wat ik ambieerde. Ik heb bedrijfskunde gestudeerd in Groningen, aan de universiteit. Ja, dat heb je natuurlijk niet nodig om in een winkel te staan. Maar op een gegeven moment dacht ik; ik heb eigenlijk niet zo’n zin om voor een groot bedrijf te werken, waar andere mensen voor je bepalen wat je moet doen en wat belangrijk is. Ik wilde zelf ondernemen. En dat kon hier. Ik ben de zaak aan het veranderen. We verkopen heus nog wel onderdelen, maar we hebben nu ook goede kookspullen, en allerlei andere apparatuur. Daar ligt onze toekomst.’’
40procent

Zijn vrouw Anneleen later: ,,Hier moet ik wel zijn, dat idee heb ik wel. Dit is gewoon mijn plek. We hebben het huis hierboven verbouwd en het is ook echt ons HUIS geworden.

Sjoerd Pieter even verderop tegen medewerkster Welmoed, de kookspecialist in de zaak: ,,Maak je er weer van wat moois van?”

Welmoed: Ja, ik denk, ik zit even een nieuwe pannenset in die vakken.”

Sjoerd Pieter: ,,O die Silverline ja. En kun je ook wat Bamixen naar beneden halen?”

Welmoed: ,,Jij dacht precies wat ik dacht.”

De zaak ligt op koers.

40procent